Interview Stephan Brusche
Stephan Brusche, visual storyteller
Fotografie Jeancarlo Nunes dos Anjos
Een inzicht dat kunstenaar Stephan Brusche (iSteef) veel heeft gebracht in zijn carrière. In dit interview spreken we hem over cultureel ondernemerschap en digitale kansen voor kunst en cultuur. Tijdens de CultuurTop ’23 | The Art of Earning voor leden van Platform Cultuur Locaties gaf Stephan Brusche een presentatie over zijn werk en loopbaan als kunstenaar. Wat begon als een interview met een handjevol vragen, resulteerde in een uitgebreid en veelzijdig gesprek. Te veel om in één keer tot je te nemen, daarom lees je de uitwerking ervan in drie delen terug. In deel één: een kennismaking met Stephan Brusche | iSteef.
Achtergrond
Stephan Brusche, beter bekend onder zijn artiestennaam iSteef, is een Rotterdamse kunstenaar die wereldwijde erkenning heeft gekregen dankzij het viral gaan met zijn 'bananenkunst'. Hij bewerkt de bananenschil door erop te tekenen en in te snijden. Dit levert unieke en speelse kunstwerken op met grappige karakters, prachtige portretten en beroemde kunstwerken. Zijn achtergrond zit in grafische vormgeving en striptekenen.
Lees meer
Naast interviews in kranten, magazines en Tv-shows in binnen- en buitenland werd hij ook ingehuurd om zijn kunsten live te doen op events en beurzen in bijvoorbeeld Berlijn, Londen, San Diego en Orlando. Zijn kunstwerken waren ook te zien in exposities in o.a. Parijs, Phoenix en meer recentelijk nog op de grote schermen van Times Square in New York City tijdens het NFT.NYC event.
Stephan heeft samengewerkt met bedrijven zoals Warner Music, Chiquita, Fairtrade Canada, Fairtrade Nederland en het Van Gogh Museum. Ook wordt hij regelmatig gevraagd om te spreken of deel te nemen in discussiepanels.
Meer info is te vinden op iSteef.com en Blue Luna.nl.
Zie jij jezelf als cultureel ondernemer?
“Er lijkt altijd een beetje een spanningsveld te zitten tussen kunstenaar & ondernemer. Als kunstenaar wil je jezelf niet ‘uitverkopen’, en eigenlijk geen prijs hangen aan het werk dat je maakt. Andere kunstenaars ervaren ook wel dat het proces van het maken de ware kunst is en als het resultaat er is, is het eruit en hebben ze er geen moeite meer mee als er een prijs aan gehangen wordt. Dat spanningsveld ervaar ik zelf ook wel, al is cultureel ondernemer is een te breed begrip als ik alleen mijn werk als kunstenaar bekijk. Door mijn activiteiten als spreker, panellid en mijn brede focus op de digitale ontwikkelingen zou ik eigenlijk best door kunnen als cultureel ondernemer. Toch presenteer ik me voornamelijk als kunstenaar. De reden daarvoor is dat mensen me dan beter herkennen.”
Wanneer ontdekte je dat digitale techniek jouw werk als visual storyteller kon ondersteunen?
‘Mijn journey begon met tekenen tijdens de les op school. Het gaf me een manier om te communiceren met klasgenoten en bood me een vorm van sociale acceptatie. Op het moment dat je begint met werken, kun je dit niet blijven doen. Daarmee was mijn publiek voor mijn tekeningen ineens verdwenen. In die periode tekende ik helemaal niet meer totdat ik een website ontdekte waar ik mijn tekeningen digitaal kon maken en publiceren. Daarmee had ik ook mijn publiek weer terug èn mijn motivatie om ermee door te gaan.
Het voordeel van digitaal tekenen is dat je naast je computer geen tekenmaterialen nodig hebt en als de tekening af is, heb je een bestandje als resultaat zonder dat je je materialen hoeft op te ruimen of schoon te maken. Dat vond ik heel prettig. Dat bestandje kost alleen ruimte op je harde schijf en kun je vervolgens gemakkelijk online delen.’
Netwerk ineens binnen handbereik
‘Via een messageboard kwam ik in contact met grote namen binnen de stripwereld. De strips die ik maakte, kon ik via de digitale bewerking interactief maken (roll-overs en animated gifs. Door met je cursor over het plaatje te bewegen, verschijnt er een nieuwe afbeelding word je als lezer ‘mede’ verantwoordelijk voor wat er dan gebeurt. Deze interactieve bewerking paste ik ook toe voor andere striptekenaars.’
Analytische benadering
Zijn analytische benadering en nieuwsgierigheid om te onderzoeken en experimenteren met strategieën om zijn tekeningen aan een breder publiek te tonen, brengen Stephan bij het posten van zijn strips op een eigen website. Door zich te verdiepen in de criteria en juryrapporten van de Strip Award ‘Clickie’, vond hij de ingrediënten om meer zichtbaar te worden. Wekelijks op maandagavond plaatste hij een nieuwe strip en dat experimenteren wierp zijn vruchten af. Zijn werk kwam op Nu.nl en hij won de Humor Clickie. Zijn online publiek groeide maar de bekendheid resulteerde nooit echt in opdrachten.
Lees volgende week deel twee van dit interview over nieuwe markten verkennen. Tekst: Annemieke van Hees Illustraties: Stephan Brusche
Comments