top of page

Commerciële kansen (deel 3/3)

Interview Stephan Brusche


Tijdens de CultuurTop ’23 | The Art of Earning voor leden van Platform Cultuur Locaties gaf Stephan Brusche een presentatie over zijn werk en loopbaan als kunstenaar. Wat begon als een interview met een handjevol vragen, resulteerde in een uitgebreid en veelzijdig gesprek. Te veel om in één keer tot je te nemen, daarom lees je de uitwerking ervan in drie delen terug. In deel drie: een gesprek over commerciële kansen met Stephan Brusche | iSteef.



De volgende stap Het online experimenteren met digitale kunst vervolgt zijn weg, Stephan verdiept zich in NFT’s waarbij hij zijn digitale kunst kan verkopen aan een wereldwijd publiek. De NFT’s bieden hem verschillende voordelen als kunstenaar: hij krijgt de erkenning als auteur en ontvangt niet alleen bij verkoop inkomsten maar ook bij doorverkoop royalty’s. Het werk is uniek en kan door kopers wereldwijd gekocht worden. De digitale kunstmarkt biedt niet alleen maar voordelen licht Stephan toe: ‘Sommige platforms hebben specifieke regels of vragen een vergoeding. Daarnaast is het zo dat de waarde van NFT’s (gekoppeld aan de waarde van crypto munten) op dit moment relatief laag is. Dat betekent ook dat de kunst die je digitaal verkoopt dus minder waard is, of je moet je prijs aanpassen.’ Na een aantal verkopen besluit hij samen te werken met een club die voor kunstenaars collecties verkoopt in NFT’s. De samenwerking blijkt een succes en leidt tot een waardevolle verkoop van zijn kunstwerken. Totaal bestond de collectie van Stephan uit 1000+ NFT’s waarbij er van sommige kunstwerken maar enkele items waren en anderen in een grotere oplage werden verkocht. Door middel van een loterijverkoop wist je als koper niet van tevoren of je een uniek werk in handen zou krijgen. Binnen drie uur was alles uitverkocht. Dat maakte Stephan enthousiast maar het tij lijkt zich te keren.




De afgelopen jaren is er veel gebeurd in de NFT-markt. ‘Het was een behoorlijke ‘wildwest’, waarbij ook veel mensen in korte tijd veel geld wilden verdienen en daarmee ook de bandieten verschenen. Dat maakt dat nu alleen de harde kern is overgebleven. Het is nog steeds mogelijk om geld te verdienen met digitale kunstwerken, maar de gehele markt zit op dit moment wel in een dip.’


De kennis en ervaringen die Stephan hiermee heeft opgedaan leverden hem opnieuw een internationale opdracht op: als panellid en live artist voor een Web3 & NTF-congres in Tallinn, Estland. Voor dit event maakte hij ook de officiële NFT.



Hoe bepaal je de waarde van je werk?


Hoewel de NFT-markt zich nu in een dal bevindt, trekt deze markt echt wel weer aan verwacht Stephan. ‘Je ziet nu dat grote bedrijven de mogelijkheden gaan ontdekken. De Franse Post en PostNL hebben bijvoorbeeld een digitale postzegel uitgegeven en Post NL zal binnenkort een nieuwe uitbrengen.’ Kunstenaars kunnen met hun werk soms echt veel geld verdienen. Beeple – s’ werelds meest beroemde NFT-kunstenaar – verkocht onlangs een collage van al zijn werk en verdiende daarmee een recordbedrag van 69 miljoen. ‘Het bezit en kunnen showen van digitale eigendommen beantwoordt aan de verlangens van kopers om hun status te tonen in de digitale wereld. Meer nog dan het rijden over de boulevard in een luxe auto, want dat is iets wat je ook zou kunnen huren.’ aldus Stephan Bij een NFT staat jouw naam als koper en de naam van de kunstenaar vast en beschik je over een uniek eigendomscertificaat.

De waardebepaling van mijn werk vind ik nog steeds een uitdaging. Je wilt je werk niet te laag waarderen omdat dit je publiek het idee geeft dat als het te laag is ingeschat, het dan ook ‘niets is’. Voor NFT’s komt daar ook nog een technische component bij kijken; afhankelijk van hoe de ‘blockchain’ is ingericht en de drukte op het netwerk betaal je verschillende tarieven. Dat betekent dat je dus meer moet rekenen voor je kunstwerk, anders ben je je inkomsten kwijt aan de kosten voor de digitale verkoop. Er zijn ook netwerken waar je een hele lage fee betaalt. De strategieën en overwegingen van kunstenaars om juist op het ene netwerk of het andere netwerk te verkopen verschillen. Stephan ontdekt dat hij eigenlijk vaak meer kan vragen dan zijn oorspronkelijke vraagprijs. Ook hier speelt imago en beeldvorming een rol.



Wat zouden cultuurlocaties volgens jou kunnen doen om hun culturele programmering digitaal te vermarkten?

‘Een mooi voorbeeld is hoe het Van Gogh museum nu onverwacht succes behaalt met het uitgeven van Pokémon kaarten in Van Gogh-stijl aan bezoekers van de tentoonstelling. De kaarten zijn zo populair dat ze online worden doorverkocht. Een entreebewijs (met een digitale afbeelding) zou je als cultuurlocatie ook kunnen uitgeven als NFT waarbij je als uitgever ook profiteert van eventuele doorverkoop.’


Stephan Brusche tijdens de CultuurTop van Platform Cultuur Locaties Fotografie: Jeancarlo Nunes dos Anjos

Toekomst ‘Ik zou het erg mooi vinden als de digitale kunstmarkt weer een vlucht neemt en daarbij niet te veel overgenomen wordt door grote partijen maar echt kansen biedt voor (beginnende) kunstenaars om hun werk te verkopen met de erkenning die ze verdienen. Als kunstenaar zou ik graag een keer in Nederland exposeren met een tentoonstelling die zowel fysieke als digitale kunstwerken bevat.’


 

iSteef geeft live performances en is te boeken als spreker via Blue Luna. Voor meer informatie en contact blueluna.nl.

 

Deel een en twee van dit interviews gemist? Lees hier deel 2 Nieuwe markten verkennen en hier deel 1: 'Als ik andere resultaten wil, moet ik andere dingen doen'

Tekst: Annemieke van Hees Illustraties: Stephan Brusche

Kommentare


bottom of page