top of page

De eerste 31 dagen van PCL

Bijgewerkt op: 6 feb. 2019


De Slimste Event Professional 2019 was een geslaagde eerste ledenbijeenkomst. Vindt Joram Albus – manager van het gloednieuwe Platform Cultuur Locaties (PCL). En vonden ook veel van de aanwezige PCL-leden en potentiële leden. Voor de tweede bijeenkomst van de nieuwe club in februari staat de registratie-teller nu al op 64. “Én de studiereis gaat definitief door: met 40 personen 2 dagen naar Parijs in maart.”


Op 1 januari van dit jaar werd PCL, de nieuwe kennis- en netwerkorganisatie voor cultuurlocaties, gelanceerd. De oude vakorganisaties Platform Museum Locaties (PML) en Theater Locaties Nederland (TLN) gingen hierin op; het PCL-lidmaatschap staat daarnaast open voor poppodia, filmtheaters en culturele centra die ook actief zijn op het gebied van zakelijke verhuur. De launch van PCL was ‘soft’, zonder veel toeters en bellen. Ook de nieuwe website ging in relatieve stilte de lucht in. Hoe vergaat het de club, na de eerste maand? Wat zijn hun plannen, waar zijn ze druk mee? Wat vinden hun leden ervan? De Eventmanager ging op onderzoek.


Catchy relatiebeheer

De soft launch heeft in elk geval als gevolg dat er bescheiden gereageerd wordt op de nieuwe organisatie. Maar wat er aan reacties bij het managementbureau binnenkomt, is louter positief. “Mensen begrijpen de samenvoeging van PML en TLN heel goed. En we hoorden ook van veel leden dat ze De Slimste heel leuk vonden om het jaar mee te beginnen. Onder meer vanwege de mix met Genootschap voor Eventmanagers en G14.”

De tweede PCL-sessie op maandag 18 februari – Sales is dood. Lang leve Relatiebeheer! – staat al volledig in de grondverf. “Het is een vervolg op de sales-bijeenkomst van vorig jaar,” vertelt Joram. “Deze sessie zal meer gaan over de manieren van bereiken en bewerken van je doelgroep binnen de zakelijke markt. In de uitnodiging hebben we nadrukkelijk gemeld dat ook geïnteresseerde sales- en marketingcollega’s welkom zijn en dat idee blijkt goed aan te slaan. We hebben al 64 aanmeldingen voor deze bijeenkomst, veel dus! We wisten vooraf dat er veel interesse zou zijn, maar dit overtreft onze verwachtingen. Het is duidelijk een catchy onderwerp.”


Strak programma studiereis

Waar ook veel interesse voor is, is de studiereis naar Parijs die medio maart plaatsvindt. Om een en ander betaalbaar te houden is gekozen voor een tweedaagse reis, met één overnachting. Dat betekent ook dat er een goed gevuld en strak programma wordt opgezet. Bij het verschijnen van deze nieuwsbrief zijn Joram en de zijnen nog druk bezig met de invulling daarvan. “Doel van een studietrip is meekijken bij anderen om te zien hoe zíj het doen en om daaruit inspiratie te halen voor je eigen werk en locatie. We zullen dus veel evenementenlocaties en culturele instellingen bezoeken, waaronder het Atelier Néerlandais – een cultuurplatform van de Nederlandse ambassade in Parijs – en La Seine Musicale, het nieuwste muziekgebouw dat is gehuisvest op het eiland van de voormalige Renault-fabrieken. Ook bezoeken we enkele startups om te horen wat zij allemaal bedenken om evenementen slimmer en duurzamer te maken.” Zo’n studietrip is dus bepaald geen snoepreisje? “Zeker niet! We gaan veel doen en veel zien. De deelnemers zullen hier echt met nieuwe kennis vandaan komen. En anders dan vaak gedacht wordt, denk ik dat je ook business uit een studiereis haalt. Puur vanwege de contacten en de aandacht die je erin stopt.”


Joram Albus, manager PCL

Mooi team

Joram en de zijnen; wie zijn dat eigenlijk? “In de eerste plaats natuurlijk Annemieke van Hees, voor de leden van PML geen onbekende. Bij PCL is haar functie die van content & community manager. Dat houdt onder meer in dat zij de seminars inhoudelijk voorbereidt en de contacten met sprekers en andere meewerkende partijen coördineert. Daarnaast onderhoudt zij het contact met de leden, zeg maar: het relatiebeheer. Voor de meer praktische kant van de seminar-organisatie kunnen we rekenen op de inzet van Emma de Jong en Roeland van Spaandonk; terwijl Dirk Prijs ook betrokken is bij het relatiebeheer. Kortom, met zijn vijven vormen we een mooi team.”

Groei en smoel

In magazine De Eventmanager van december 2018 meldde Joram dat ‘groei’ van de nieuwe club voor hem een belangrijke performance indicator is. Is dat nog steeds zo? “Absoluut! Daar zetten we dit eerste halfjaar vol op in: uitbreiding en dan het liefst met ‘nieuwe’ vormen van cultuurlocaties, zoals poppodia. De naam ‘Platform Cultuur Locaties’ is nu eenmaal geloofwaardiger als alle relevante cultuurlocaties zich er in vertegenwoordigd kunnen zien. Anderzijds denken we dat de huidige bloedgroepen veel baat kunnen hebben bij de instroom van een ander type cultuurlocatie, zoals poppodia.” En zijn er ook al plannen voor ná het eerste halfjaar? “Dan ligt de focus op verdere groei van de profilering naar de buitenwereld inclusief media-aandacht. Om onszelf als platform maar ook al onze leden meer smoel te geven.”

Tekst: Carla van Elst


 

Het seminar Relatiebeheer op maandag 18 februari zal plaatsvinden ten huize van het nieuwste lid van Platform Cultuur Locaties: TivoliVredenburg, de Utrechtse concert- en evenementenlocatie. Menno Tielemans – die we nog kennen van Het Spoorwegmuseum en de PML-raad – zwaait hier sinds 2017 de scepter over de commerciële exploitatie. Lees in de komende nieuwsbrief het dubbelinterview met Menno én Joram.


Aanmelden kan via de eventwebsite.

Comentarios


bottom of page