Best Practices 2020 voor leden van Platform Cultuur Locaties
Dagvoorzitter Joost Hoebink interviewt Joram Albus (operationeel directeur Platform Cultuur Locaties) over de ontwikkelingen van het afgelopen jaar.
‘Er zijn veel ontwikkelingen gaande bij cultuurlocaties en langzaamaan begint men ook vooruit te kijken naar 2021,’ merkt Joram op. ‘Omdat cultuurlocaties een dubbelfunctie hebben, is het vaak laveren tussen de rol van cultuurlocatie en de rol van evenementenlocatie.'
'Wat ook blijkt uit de cases die vandaag gepresenteerd worden - slechts een greep uit de vele activiteiten die landelijk plaatsvinden - is de inventiviteit waarmee leden aan de slag zijn gegaan,’ voegt Joram toe. ‘Er worden opnamestudio’s gebouwd en er wordt geëxperimenteerd met andere vormen van evenementen. Cultuurlocaties hebben niet allemaal dezelfde mogelijkheden maar weten zich middels hun ondernemerschap goed staande te houden. Precies dat is waar wij als platform voor (be)staan: de maximale inzet op cultureel ondernemerschap. Door te netwerken en kennis te delen, kunnen we elkaar verder helpen. In de diepste crises komen de beste initiatieven naar boven. Als ik zie wat hier vandaag gepresenteerd wordt, ben ik trots.'
Cases 2020
Drie leden van Platform Cultuur Locaties presenteerden een bijzonder project dat zij het afgelopen jaar hebben gerealiseerd. Lees de aankondigingen en bekijk de uitzending terug via onderstaande links.
Heerlijk avondje voor Sinterklaas Sinterklaas komt wel vaker in het Spoorwegmuseum. Vorig jaar nog, van plan om met de trein te vertrekken uit Nederland na pakjesavond, werd hij verrast met een avond waarin hijzelf in het zonnetje werd gezet. Ook dit jaar staat hem een verrassing te wachten, maar hoe zou dat deze keer vergaan…? In opdracht van BNN/VARA is The Media Brothers niet alleen producent maar werkt in de aanloop er naartoe intensief samen met Het Spoorwegmuseum om een sfeervolle tv-productie neer te zetten. In deze case geeft Kim Wielens (Sales en eventmanager bij Het Spoorwegmuseum) je een kijkje achter de schermen en vertelt over de samenwerking met The Media Brothers, de totstandkoming en de uitdagingen ten opzichte van vorig jaar.
Beeld: Het Spoorwegmuseum credits BNN/VARA
Bekijk deze case:
Flint Festival Sessions
Na de eerste coronaperiode werden versoepelingen aangekondigd, waarbij theaters weer open mochten voor maximaal 30 personen. Op terrassen gold geen maximum, zolang de afstand van anderhalve meter gewaarborgd kon worden. Tevens werd bepaald dat alle grote evenementen en festivals tijdens de zomer geen doorgang konden vinden. Hoe kun je als theater voorzien in de behoefte aan cultuur en tegelijkertijd een rendabele programmering aanbieden? Flint besloot de handen ineen te slaan met regionale partners en lokaal talent wat leidde tot een succesvolle reeks festival sessies. Donata van Asselt, Marketingmedewerker bij Flint, vertelt over deze plots ontstane samenwerking en de uitdaging om in korte tijd de Flint Festival Sessions tot een succes te maken. Bekijk deze case:
Van T. rex naar 200-jarig-jubileum Sinds 29 september bestaat Naturalis Biodiversity Center 200 jaar en viert dit jubileum 200 dagen lang. Vanwege de aangescherpte maatregelen vond er die dag niet alleen een feestelijk live evenement plaats, maar is dit aangevuld met een gevarieerd aanbod van online-activiteiten, waaronder een livestream van de koninklijke opening van de jubileumtentoonstelling. Corine van Impelen (Hoofd Communicatie en Evenementen) neemt ons mee in de meerjarige positioneringsstrategie van Naturalis naar Naturalis Biodiversity Center en de uitvoering van de jubileumactiviteiten.
Bekijk deze case:
Tekst: Annemieke van Hees
Foto bovenaan: fotografie Jeancarlo Nunes dos Anjos
Comentarios