Op welk moment bieden live ontmoetingen werkelijk een meerwaarde? Ondanks alle nieuwe technieken en mogelijkheden is het nog niet mogelijk om live contact volledig te vervangen met virtuele oplossingen. Robert Hooijberg en Michael D. Watkins bediscussiëren in dit artikel op Harvard Business Review de mogelijkheden en grenzen die virtuele ontmoetingen met zich meebrengen. Zij voorzien in de toekomst juist een mix van live en virtueel waarbij afhankelijk van de doelstelling de optimale vorm wordt gekozen. Bijvoorbeeld samenwerking, innovatie, acculturatie en toewijding blijken in de praktijk lastig virtueel te faciliteren of vol te houden zonder echte live interactie.
Om een succesvolle persoonlijke omgeving te kunnen vormgeven, is er meer nodig stellen Hooijberg en Watkins: “…you must create an immersive experience that incorporates elements like purposeful focus, interpersonal bonding, deep learning, unencumbered experimentation, and structured serendipity. While our blended future is still distant, companies will need to start considering what warrants face-to-face interaction and how to make the most of those precious opportunities. “ De toekomst van (digitale) evenementen dwingt de eventmanager van nu nog scherper na te denken over de essentie en de gewenste output van het te organiseren evenement. Op welke manier bied je de meeste waarde voor de deelnemers? En hoe faciliteer je de meest waardevolle ontmoetingen?
Tekst: Annemieke van Hees
Comments